Hubnutí

Jak zhubnout, pokud vás trápí syndrom polycystických ovarií?

Co je to PCOS?

Syndrom polycystických ovarií, nebo také PCOS, je jednou z nejběžnějších poruch ženské reprodukční soustavy. Skutečná čísla je velmi těžké zjistit, ale v Británii se uvádí, že 1 z 10 žen trpí syndromem polycystických ovarií a celosvětový odhad rozšíření této poruchy je mezi 5 až 20 % přičemž až u poloviny z těchto žen se nemusí nijak projevovat. Přesná příčina tohoto onemocnění zatím není známá, ale předpokládá se, že je dědičné. Začíná se projevovat v pubertě, ale může se rozvinout i v pozdějších letech, většinou jako následek zvýšení tělesné hmotnosti.

Název onemocnění vychází z jednoho faktoru nemoci, čímž je zmnožení folikulů (váčků obsahujících nezralá vajíčka) na vaječnících, které následně mohou, ale nemusejí, vytvářet cysty. Během PCOS pak dochází k tomu, že folikuly nejsou schopny vypustit zralé vajíčko, což znamená, že nedojde k ovulaci a tím znemožňuje početí. Je proto nejlepší konzultovat možné důvody neplodnosti s vaším gynekologem.

Abyste byly diagnostikovány s PCOS, musíte vykazovat alespoň 2 ze 3 faktorů onemocnění, kterými jsou:

  • Cystické vaječníky
  • Prodloužená, nepravidelná nebo neexistující menstruace
  • Hyperandrogenismus (zvýšené množství mužských hormonů, zejména testosteronu a androstenedionu)

Příznaky PCOS

Každý ze tří faktorů syndromu polycystických vaječníků má na svědomí jiné příznaky. Tyto symptomy se silněji projevují při nadváze či obezitě a často k jejich zlepšení přispěje cvičení a zhubnutí. Je nutné si uvědomit, že postižená žena často netrpí všemi vyjmenovanými příznaky a také, že se mohou vyskytovat v různé míře. Na druhou stranu ne všechny ženy s cystickými vaječníky mají PCOS.

  1. Cystické vaječníky

Jak popsáno výše, jedná se o stav, kdy se na jednom nebo obou vaječnících vytváří nadměrný počet folikulů (uvádí se až 24), které ale nedozrávají. Tento stav brání ovulaci a tím komplikuje početí. Jediným způsobem, jak zjistit, zda máte cystické vaječníky je pak pánevní ultrasonograf (ultrazvuk). Tento symptom se objevuje u 15% žen s diagnostikovaným PCOS.

  1. Nepravidelná menstruace

Symptomem, který může zpozorovat žena sama, jsou různé anomálie menstruačního cyklu. Nejvýraznější je délka cyklu, který trvá déle než 35 dnů, znamenající pouhých 9 menstruací za rok. Někdy může dojít k úplnému vynechání periody, u některých žen se ale může projevovat i jen těžší periodou. Běžně se ke zmírnění těchto příznaků využívá hormonální antikoncepce. Mezinárodní Zdravotnická Organizace (WHO) ale uvádí, že pokud nemáte v plánu otěhotnět, je nutné menstruovat alespoň jednou za tři měsíce, aby nedošlo k dalším zdravotním komplikacím, mezi které patří například rakovina děložní sliznice.

  1. Hyperandrogenismus

Nadměrné množství mužských hormonů neboli hyperandrogenismus je symptom, který lze zjistit krevním testem v laboratoři. Jedná se zejména o zvýšenou hladinu testosteronu a androstenedionu. Sám o sobě se tento symptom vyskytuje u 5 % žen v reproduktivním věku, z čehož v 70 % případů je způsoben právě syndromem polycystických ovarií. Nejčastějšími projevy je akné, zanícená pokožka, vypadávání vlasů a výskyt silnějšího ochlupení například i na obličeji (hirsutismus).

bolest bricha
Foto: Freepik

Další projevy onemocnění:

Metabolický syndrom

Tento projev souvisí s inzulinovou rezistencí. Jedná se zejména o hromadění tuku v abdominální rovině, větší množství viscerálního tuku, zvýšený krevní tlak, zvýšená hladina cukru v krvi a vysoký cholesterol. MS zvyšuje riziko cukrovky druhého typu a kardiovaskulárních chorob.

Hormonální nerovnováha

Byť není stále znám skutečný původ onemocnění je jedním z možných důvodů právě hormonální nerovnováha. U žen postižených tímto onemocněním jsou v nerovnováze především 4 hormony:

  • Testosteron – ženy běžně produkují malé množství tohoto hormonu v nadledvinkách a vaječnících, jeho nadbytek způsobuje: akné, vypadávání vlasů, výraznější růst ochlupení, nízký hlas, růst svalové hmoty, nebo zvětšený klitoris. Vysoké hladiny testosteronu působí na vaječníky, konkrétně brání dozrávání vajíček.
  • Luteinizační hormon (LH) – LH běžně stimuluje ovulaci a tvorbu testosteronu ve vaječnících jeho rolí je uvolnit zralé vajíčko z folikulu, jelikož k tomuto při PCOS nedochází, zvyšuje se tak jeho koncentrace. Vysoká hladina tohoto hormonu má abnormální účinek na vaječníky, resp. vznik většího množství folikulů.
  • Inzulin – při PCOS dochází ke zvýšené rezistenci buněk na inzulin, ty tento hormon nevstřebávají z krevního řečiště, což vede ke zvýšení hladiny inzulínu v krvi. Zvětšená koncentrace inzulínu navíc vede k vyšší sekreci mužských hormonů.
  • Globulin vázající pohlavní hormon (SHBG) – hladiny tohoto hormonu snižuje právě vysoká koncentrace inzulinu v krvi. Běžně se SHBG podílí na potlačování androgenů snižováním hladiny testosteronu.
  • Prolaktin – Zvýšené hladiny tohoto proteinu byly objeveny jen u několika žen trpících PCOS. U zdravé ženy má na svědomí zbytnění mléčných žláz a produkcí mléka. Zvýšená koncentrace tohoto hormonu je spojována právě s hyperandrogenismem, anovulací, dlouhým či nepravidelným menstruačním cyklem, nečekanou laktací a ztrátou libida.

Nejčastější mýty o PCOS

  • S PCOS nelze otěhotnět – Projevem PCOS nemusí nutně být cystické vaječníky (viz výše) a ani tento projev nemusí nutně znamenat sníženou fertilitu. Pro neplodnost existuje mnoho dalších důvodů, a proto je důležité se poradit se svým lékařem.
  • PCOS máte kvůli nadváze – Při nadváze pouze dochází ke zhoršení projevů onemocnění. Není tedy jeho původcem. Přesný původ PCOS není známý, ale vykazuje spojitost s genetikou. Nejnovější studie ukazují, že samotné polycystické vaječníky jsou pouze projevem nemoci, a ne jejím původcem, kterým je pravděpodobně hormonální dysbalance.
  • Pokud trpíte PCOS, je nemožné zhubnout – Hubnutí s PCOS je obtížnější, jelikož je zvýšená rezistence na inzulin, což způsobuje i zvýšené chutě. Mnoho žen trpících tímto onemocněním zároveň bojuje s nadváhou a obezitou, neznamená to ale, že je nemožné zhubnout, pouze že je to pro většinu žen těžší.
  • Zhubnutím se zbavíte PCOS – Byť Americká Asociace Klinické Endokrinologie doporučuje snížení hmotnosti o 5-15 %, aby se omezila vážnost projevů PCOS, není zhubnutí lékem na toto onemocnění. Lék na PCOS neexistuje a léčba se zaměřuje na zvládání příznaků, čehož je dosáhnuto regulací hladiny hormonů (např. inzulínu), a tomu právě přispívá zdravý životní styl a snížení tělesné hmotnosti.
zdrava dieta
Foto: Freepik

Jak cystické vaječníky ovlivňují hubnutí?

Pro lepší porozumění, jak konkrétně PCOS ovlivňuje hubnutí, je dobré si vysvětlit rovnici celkového denního energetického výdeje (Total daily energy expenditure = TDEE). Tato rovnice se skládá z následujících jednotek:

  • BMR= bazální metabolický výdej, představuje zhruba 70 % z celkového výdeje energie. Jedná se o energii, kterou spálíme jen tím, že žijeme a dýcháme bez jakéhokoli pohybu.
  • NEAT= termogeneze založená na necvičební aktivitě, tedy všechen ostatní pohyb nepředstavující trénink. Jedná se zhruba o 15 % z celkového výdeje energie.
  • TEF= termický efekt jídla. představuje kolik energie spálíme samotným trávením přijaté potravy. Na celkovém výdeji energie se podílí asi 10 %.
  • EAT= termogeneze vyvolaná cvičební aktivitou. Podílí se asi 5 % na celkovém výdeji energie a jedná se o kalorie spálené cvičením.

Rovnice tedy vypadá takto: TDEE=BMR (70 %)+NEAT (15 %)+TEF (10 %)+EAT (5 %)

PCOS má ale neblahý efekt na množství spálené energie skrz bazální metabolický výdej (BMR). Pro zdravou ženu představuje BMR 70 % z veškeré vydané energie. Pro ženu trpící PCOS je tento podíl o 14-40% menší. BMR pak z celkového výdeje energie představuje 42-60 %.

Toto snížení výdeje energie v klidovém stádiu pravděpodobně pramení z inzulinové rezistence, které ženy s PCOS postihuje a působí tak na jejich organismus. Tento stav vede ke zhoršení schopnosti buněk zpracovávat glukózu z krevního řečiště a tím přispívá ke zvýšené tělesné hmotnosti. Dalšími rizikovými faktory je sedavý životní styl a nadváha nebo obezita. Hladiny inzulinu je možné vyrovnat zdravým životním stylem, zdravou stravou a fyzickou aktivitou.  Konkrétně se doporučuje vyvarovat se potravinám s vysokým obsahem sacharidů a vysokým glykemickým indexem (GI).

3 typy, jak se vypořádat s obezitou při PCOS

  1. Strava s nízkým glykemickým indexem

Jedná se o dietu zaměřenou na konzumaci potravin s nízkým glykemickým indexem. Znamená to omezení nebo úplné vyřazení jídel bohatých na cukry a vysoce kalorických potravin z jídelníčku. Glykemický index je vlastně jednotka, která udává schopnost potravin zvýšit hladinu cukru v krvi, čím vyšší je, tím k většímu nárůstu hladiny dochází. Naopak potraviny s nízkým glykemickým indexem dokážou cukr v krvi snížit, čímž mají pozitivní efekt na hubnutí a diabetes druhého typu. Dále je nízko-glykemická dieta spojována se snížením váhy a cholesterolu.

Mezi potraviny s nízkým glykemickým indexem patří většina zdravých, celozrnných potravin, ovoce a zeleniny, maso, vejce, mléčné výrobky i jejich veganské varianty. Potraviny, kterým byste se měli vyhnout, jsou: bílé pečivo, některé odrůdy brambor, těstoviny a nudle, bílá dlouhozrnná rýže, slazená rostlinná mléka, brambůrky, snídaňové cereálie a různé sladkosti (dorty, bonbony atd.)

Nízko glykemická strava navíc omezuje záněty vznikající v těle, čímž působí proti některým z vedlejších projevů PCOS jako je akné. Chronický zánět, často postihující ženy s PCOS, spojován s obezitou. Právě potraviny bohaté na rafinované cukry a zpracovaná jídla jsou považovány za zdroj zánětu v těle.

  1. Pravidelná fyzická aktivita a dostatek spánku

Byť je pro ženy trpícími tímto symptomem těžší podávat dobré fyzické výkony, je efekt pravidelného cvičení nezanedbatelný. Pravidelná fyzická aktivita u žen s PCOS vede ke snížení hladiny inzulinu v krvi a přispívá tak ke snížení hmotnosti, zejména v oblasti trupu. Při silovém tréninku byly navíc zjištěny klesající hladiny testosteronu. Aby bylo cvičení efektivní je potřeba být především konzistentní, tedy cvičit alespoň 45 minut minimálně 3x týdně.

Jedním z vedlejších příznaků PCOS může být přerušovaný spánek, spánková apnoe nebo nespavost. Nedostatek spánku zvyšuje aktivitu hormonů vzbuzujících hlad, jako je ghrelin a kortizol, což může vést k přejídání. Špatný spánek je spojován s obezitou, zvýšeným BMI a vyšším rizikem ukládání tuků v oblasti břicha. Naopak snížení tělesné hmotnosti je spojováno se zlepšenou kvalitou spánku.

  1. Pozor na podvýživu

Dlouhodobé omezování kalorií může vést ke zpomalení metabolismu a konzumace příliš malého množství kalorií negativně ovlivňuje hladinu hormonů, které kontrolují apetit. Tato reakce organismu pak vede k dalšímu přibírání na váze. Místo zaměření se na razantní omezení příjmu kalorií je proto dobré spíše vyřadit z jídelníčku nezdravé potraviny plné rafinovaného cukru a nezdravých tuků.

Back to top button