Kalistenika

Obličejová jóga: cvičení na doma proti stárnutí obličeje

V dnešní době jsou vrásky, povislé tváře a dvojí brada považovány za jedny z největších strašáků pro ženy po třicítce. V boji proti těmto přirozeným projevům stárnutí se mnohé ženy často obracejí k radám plastických chirurgů a podstupují tak méně či více invazivní, bolestivé a často i zbytečné operační zákroky.

Dnes se však ženy vrací k alternativním způsobům boje proti stárnutí. Vyhledávají tedy různé procedury, které by byly zcela neinvazivní a výrazně levnější než zkrášlující medicína. Obličejová jóga, či face yoga je přesně takovou alternativou, zahrnující různé masáže a cvičení, která stimulují svaly, kůži a lymfatický systém. Tato technika je vytvořena za účelem zjemnění a uvolnění obličejových svalů a zároveň vás zbaví napětí, stresu a starostí.

Co je to face yoga?

Face yoga je přirozený prostředek, který může přinést trvalé výsledky. Podle zaznamenaných výsledků je obličejová jóga afektivně posiluje obličejové svaly a tím zvýrazňuje přirozenou krásu kontur obličeje a dodává mu svěží a mladistvý vzhled.

Danielle Collins, zakladatelka Danielle Collins´ Face Yoga, vysvětluje, že je důležité žít celkově zdravý a vyvážený život. Je důležité dodržovat spánkový režim, minimalizovat stres a zdravě se stravovat. Praxe obličejová jógy pak zahrnuje nejen jednotlivá cvičení, ale i masáže, relaxace a akupunkturu.

Jak obličejová jóga působí jako prevence proti stárnutí pleti?

Posílené obličejové svaly pomáhají vyrovnat vrásky, masáže pomáhají lépe cirkulovat lymfě a uvolnit napětí a akupunkturní techniky pomáhají s prokrvením. Lepší cirkulace vede zejména ke zmenšení různých otoků a opuchnutí nebo temných kruhů pod očima. Obličejová jóga ale nepřináší pouze vylepšení vzhledu, tato praxe přispívá i k odbourání stresu, může pomoci i proti bolestem hlavy, ucpaným dýchacím cestám a nespavosti.

Jelikož se jedná o formu fyzické – byť minimální – aktivity, má face yoga pozitivní vliv i na mentální zdraví. Tato technika také zahrnuje jogínské dýchání, zlepšuje soustředění a uvědomění. Díky uvolnění svalů pak může docházet i ke zmírnění nepříjemných zlozvyků jako je například skřípaní zuby.

Různé druhy obličejové jógy – různé výsledky

Pro posílení efektu obličejové jógy je možné využít vaši běžnou jógovou praxi. I běžné jógové ásany lze využít pro boj proti projevům stárnutí. Různé předklony pomáhají s prokrvováním svalů obličeje, přinášejí kyslík k buňkám pleti a tím ji rozjasňují. Úklony a záklony přispívají ke zpevnění přední strany krčních svalů a profilu obličeje.

Zejména pomalé typy jógy, při kterých jsou jednotlivé ásany drženy delší dobu, jsou prospěšné pro obličejovou jógu. Toto zahrnuje Hatha, Yin a restorativní jógu. Při meditační praxi se pak soustřeďte i na relaxaci svalů obličeje a krku. A i během jednotlivých ásan si pak uvědomujte jednotlivé svaly obličeje. Pokud jsou v nějakém napětí, pokuste se toto napětí uvolnit. Zároveň si povšimněte, zda při tom svraštíte či zvedáte obočí.

Na které specifické části obličeje face yoga působí?

V závislosti na vašich potřebách je možné svou praxi zaměřit na danou problematickou oblast. Napětí se často hromadí v oblastech čela, obočí a čelisti. Pokud cítíte v těchto oblastech napětí, snažte se na ně zaměřit při vaší jogínské rutině.

Pro zmírnění vrásek, které se nejčastěji objevují v okolí očí, čela a úst, pak vybírejte masáže a cvičení která se soustřeďují na tyto oblasti. Také je možné vybrat takové cviky, které vám pomohou zbavit se problémů spojených se stresem jako je nespavost, bolesti hlavy, migrény a zánět dutin.

Sestava: 7 cviků na doma

Cviky provádějte, dokud je vám to příjemné. Přestaňte, nebo cvik zcela přeskočte, pokud je vám nepříjemný, či dokonce způsobuje bolest. Před cvičením si pořádně umyjte ruce a vyčistěte pleť. Aby ruce lépe klouzaly (zejména při masáži) použijte sérum, mast či olejíček.

  • Uvolnění napětí – stimulováním těchto akupresurních bodů pomáhá ulevit namáhaným očím. Tato technika lze využít během dne, aby si oči odpočinuly od obrazovky počítače, či před spaním.
  1. Jemně zatlačte na vnitřní koutky očí po dobu asi 30 sekund
  2. Poté jemně kružte jedním směrem po dobu 30 sekund
  3. Opakujte v opačném směru
  • Kroužení okolo očí – Tento cvik zlepšuje prokrvení a tím zmírňuje napuchnutí obličeje
  1. Položte prsteníčky na vnitřní stranu obočí ke kořeni nosu
  2. Jemně prstem poklepávejte po obočí směrem ke spánku
  3. Pár sekund jemně zatlačte na spánek
  4. Poklepávejte prsty nad lícní kostí směrem k vnitřnímu koutku oka
  5. Opakujte celý cyklus po dobu 30 sekund
  • Vyhlazení čela – Cvik relaxuje sval frontalis, neboli čelní sval, což je velký sval na přední straně čela. Tento sval je často nadměrně používán, což způsobuje jeho ztuhlost a horizontální vrásky na čele.
  1. Položte konečky prstů doprostřed čela
  2. Jemně zatlačte konečky prstů doprostřed čela a prsty opište tvar obočí až ke spánku
  3. Opakujte pohyb znovu od středu čela
  • Masáž krku – Tato masáž pomáhá s odvodem lymfy a uvolňuje ztuhlost krčních svalů. Pomáhá napravit povislou kůži kolem čelisti a krku.
  1. Mírně zakloňte hlavu
  2. Položte prsty na krk těsně pod čelist
  3. S jemným tlakem sjeďte pomalu prsty dolu ke klíční kosti
  4. Vyviňte tlak na klíční kost po dobu několika sekund
  5. Následně se vraťte do výchozího bodu
  6. Opakujte po dobu 30 sekund
  • Uvolnění čelisti – Toto cvičení zapojuje svaly čelisti a krku
  1. Sevřete levou ruku v pěst a v sedě ji přiložte k vnější straně čelisti, s palcem směřujícím dolů
  2. Otočte hlavou směrem k pěsti, dokud neucítíte protáhnutí strany krku
  3. Ruka se nesmí hýbat
  4. Jemně zatlačte čelistí proti pěsti po dobu několika sekund
  5. Pomalu se uvolněte
  6. Opakujte na druhou stranu
  • Lví dech – tento cvik vychází z lví ásany, jedná se o dechové cvičení, které minimalizuje stres a uvolňuje svaly obličeje
  1. V jogínském sedu se lehce předkloňte a dlaněmi se opřete do kolen
  2. Nadechněte se zhluboka skrz nos
  3. Otevřete ústa doširoka a vyplázněte jazyk jako byste se chtěli dotknout špičkou brady
  4. Ze všech sil vydechněte a zároveň vydávejte zvuk „ha“
  • Poklepávání obličeje – Lehké poklepávání konečky prstů pomáhá k lepšímu uvolnění jednotlivých svalů obličeje.
  1. Začněte na čele a používejte konečky prstů k rytmickému poklepávání kůže.
  2. Pokračujte směrem k čelisti
  3. Dále pokračujte na krk a až na ramena
  4. Dále pokračujte nahoru po zadní straně krku až na temeno hlavy
  5. Třete ruce o sebe, dokud se vám nezahřejí dlaně

Přiložte teplé dlaně na obličej a dýchejte zhluboka po několik nádechů.

Back to top button